ကမၻာ့ႏွလံုးသားထဲက စီးဆင္းေနတဲ့ တစ္ခါကအခ်စ္ရဲ႕သေကၤတ

270975_10150253589199237_5669140_n

ခရီးသြား မွတ္တမ္း ဆိုတာက လက္ရွိက်င္လည္ ေနတဲ့ဘဝမွာ သြားလာ က်င္လည္လို႔ ရသမွ်ထဲက သင္ခန္းစာ ေလာက္ကိုသာ ေရးထားႏိုင္တာပါ။ ဘဝ အဆက္ဆက္ ႀကံဳခဲ့ရတဲ့ ေလာကဓံေတြ နဲ႔ သင္ခန္းစာ ေတြကေတာ့ မွတ္မိဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ရာဇဝင္ထဲက သမိုင္း အျဖစ္အပ်က္ေတြ၊ ေလာကဓံေတြ ကိုေတာ့ ပြားယူခံစား ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ အဲဒီေခတ္က မရလိုက္ႏိုင္တဲ့ အေတြးေတြ အခုခ်ိန္မွာ ရရွိ ခ်င့္ခ်ိန္ႏိုင္ၾကၿပီး အက်ဳိးရွိႏိုင္ ပါလိမ့္မယ္။ ခုေျပာျပခ်င္တဲ့ ခရီးေလးက အိႏိၵယႏိုင္ငံ၊ ယူပီျပည္နယ္၊ အာဂရာၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ တပ္(ခ်္)မဟာ သခ်ဳႋင္းနဲ႔ အာဂရာခံတပ္ နန္းေတာ္ႀကီးတို႔ ဆီေရာက္ခဲ့ရာကေန သူတို႔ႏွစ္ခုရဲ႕ဆက္စပ္မႈ ခံစားခ်က္ကို ေျပာခ်င္တာပါ။

အာဂရာၿမိဳ႕ဆိုတာ ေဒလီကေနကားနဲ႔ ေမာင္းသြားရင္ ငါးနာရီေလာက္ဆို ေရာက္ပါၿပီ။ အဲဒီၿမိဳ႕မွာ ၾကည့္စရာေတြက တပ္(ခ်္)မဟာ၊ အာဂရာနန္းေတာ္အျပင္ Mariyam’s Tomb, Ram Bagh, Chini Ka Rauga တို႔ပါရွိလို႔ ကမၻာလွည့္ခရီးသြားမ်ားတာႏွင့္အမွ် ဟိုတယ္ေတြလည္း မ်ားလွပါတယ္။ တိုးရစ္(စ္)ၿမိဳ႕ေလး ကို ျဖစ္လို႔။ ကမၻာ့အံ့ဖြယ္ထဲမွာပါတဲ့ တပ္(ခ်္)မဟာကို အိႏိၵယႏိုင္ငံသားေတြကလည္း အလြန္ဂ႐ုတစိုက္ ထိန္းသိမ္း ၾကပါတယ္။  UNESCOရဲ႕ ထိန္းသိမ္းမႈ ေအာက္မွာရွိေနတဲ့ သမိုင္းဝင္ေနရာေပါ႔။ အဲဒီအနီးနားမွာ မီးခိုးေငြ႕ထြက္မယ့္ ကိစၥမွန္သမွ် ေရွာင္ဖို႔ တားျမစ္ထားတယ္။ ေလထုထဲမွာ ပါလာမယ့္ မီးခိုးေငြ႕ေတြဟာ တပ္(ခ်္)မဟာ ကို ေရရွည္ မွာ အေရာင္ေျပာင္းသြား ေစႏိုင္မွာ ျဖစ္တာက တစ္ေၾကာင္း၊ အျခားမလိုလားအပ္တဲ့ ပ်က္စီးမႈေတြ မျဖစ္ေစခ်င္တာလဲပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔ လာသမွ် ခရီးသည္ကားေတြဟာ ကားကြင္းတစ္ခုမွာ စုရပ္ၿပီးမွ ဘက္ထရီနဲ႔ေမာင္းတဲ့ မီနီဘတ္(စ္)ေလးေတြကို ေျပာင္းစီးၿပီး တပ္(ခ်္)မဟာကို သြားရတယ္။ လက္မွတ္က တစ္ေစာင္ကို ႐ူပီးငါးရာနဲ႔ ဝယ္ရတယ္။ ေရတစ္ပုလင္း လက္ေဆာင္ထည့္ေပးတယ္။ အဲဒီလက္မွတ္ကိုင္ၿပီး ဝင္ဖို႔တန္းစီေစာင့္တာေတာင္ ေတာ္ေတာ္ၾကာ တယ္။ လာတဲ့သူ ဘယ္ေလာက္မ်ားသလဲဆိုတာ အဲဒါသာၾကည့္။ တစ္ေန႔ကို ဧည့္သည္က ေသာင္းဂဏန္းနဲ႔အထက္ပဲ။တစ္ဦးဝင္ရင္ ေကာက္တဲ့ေငြရဲ႕တစ္ဝက္က ဗဟိုအစိုးရကိုအပ္ရၿပီး က်န္တစ္ဝက္က ယူပီျပည္နယ္ရဲ႕ အခြန္အျဖစ္ သိမ္းတယ္တဲ့။ တပ္(ခ်္)မဟာဝင္းႀကီးကို တာဝန္ယူ ထိန္းသိမ္းရတဲ့ အလုပ္သမားကလည္း ၅ဝဝ ေက်ာ္ ရွိတယ္ဆိုပဲ။ ကုိယ္နဲ႔အတူလိုက္လာတဲ့ ဧည့္လမ္းၫႊန္က အေသးစိတ္ မရွင္းျပတတ္ရင္ အဲဒီမွာရွိတဲ့ ဘာသာျပန္ေတြကို ရာဇဝင္ေျပာျပဖို႔ ထပ္ငွားလို႔ ရႏိုင္တယ္။ ေဒသခံ ဧည့္လမ္းၫႊန္ေတြက အလြယ္တကူ ရေလာက္ေအာင္ မ်ားပါတယ္။ တပ္(ခ်္)မဟာဝင္း ထဲေရာက္တာနဲ႔ ဧည့္သည္ေဆာင္ေတြကို အတန္းလိုက္ အရင္ေတြ႕ရမွာပါ။ ဧည့္သည္အတြက္ အခန္းေပါင္း ၂၁ဝ ရွိတယ္။ ေျမာက္ဘက္ဂိတ္ကေန ဝင္ရင္ေတြ႕ရမယ့္ တပ္(ခ်္) မဟာႀကီးရဲ႕ အခ်ဳိ႕ေနရာေတြ မွာ ေရး ထြင္းထားတဲ့ စာေတြက မြတ္ဆလင္က်မ္းစာအုပ္ထဲက အာေရဗ်စာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအေဆာက္အဦးအတြက္ ဒီဇုိင္နာကို တူရကီက အီဆန္ခန္ဆိုသူကို ငွားခဲ့ရတာပါ။ တပ္(ခ်္)မဟာေပၚကို တက္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ တစ္ခါသံုးအိတ္ပါးေလးေတြနဲ႔ ဖိနပ္စီး ထားတဲ့ ေျခေထာက္ကို စြပ္ရတယ္။ ေလ့လာသူေတြေၾကာင့္ ဒီသမုိင္းအေဆာက္အဦႀကီး မပ်က္စီးေအာင္ ကာကြယ္တဲ့သေဘာေပါ့။ တပ္(ခ်္)မဟာ ေရွ႕မွာရွိတဲ့ ဥယ်ာဥ္ႀကီး ကေတာ့ အဂၤလိပ္ လက္ထက္မွာမွ လုပ္ထားတာပါ။ တပ္(ခ်္)မဟာရဲ႕အျမင့္ဟာ ၈၁ မီတာျဖစ္ၿပီး သူ႔ရဲ႕အထြတ္ဟာ ၁ဝ မီတာအျမင့္ရွိတဲ့ ေၾကးပြတ္လံုး လုိမ်ဳိးေပါ့။ အရင္က ေရႊနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ အထြတ္က လန္ဒန္ျပတုိက္မွာ ျပသထားတယ္။ တပ္(ခ်္) မဟာရဲ႕ ေဘးဘယ္ဘက္မွာ ဗလီႀကီးတစ္ခု၊ ညာဘက္မွာ ဧည့္သည္ေဆာင္ႀကီး တစ္ခုတို႔က နီေစြးေစြးနဲ႔မို႔ အလယ္က တပ္(ခ်္)မဟာႀကီးက ပိုၿပီးထင္းလင္းေနသလိုပဲ။ ဒီသခ်ဳႋင္းကို ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ဘုရင္ရွာဂ်ဟန္မွာ မိဖုရားေလးပါးရွိတဲ့ အထဲက မိဖုရား မြမ္တပ္(ခ်္) မဟာ (၁၅၉၃-၁၆၃၁)ကပဲ သားသမီးထြန္းကား တာမုိ႔ ဘုရင္က အဲဒီသိပ္လွတဲ့ အီရန္ႏိုင္ငံသူ၊ ပါရွန္းလူမ်ဳိးမိဖုရားကို အျမတ္ႏိုးဆံုးပါ။ မိဖုရားရဲ႕အလွကို ကဗ်ာဆရာ ေတြဖြဲ႕ဆိုၾကရာမွာေတာ့ လမင္းႀကီးကေတာင္ သူမရဲ႕အလွကို မၿပိဳင္ႏိုင္လို႔ ပုန္းေနရတယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ သူမရဲ႕ ေမြးအားေကာင္းပံုက လက္ထပ္တဲ့အသက္ ၁၉ ႏွစ္ကေန ကြယ္လြန္တဲ့ ၃၈ ႏွစ္ထိ ၁၉ ႏွစ္အတြင္းမွာ သားသမီး ၁၄ ေယာက္ေတာင္ ထြန္းကားသတဲ့။ ရွင္ေမြးလြန္းေပါ့ေလ။ ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ သားသမီးေတြထဲမွာ ခုႏွစ္ေယာက္က ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ဆံုးပါးသြားၾကတယ္။ အဲဒီမိဖုရားႀကီးက ေနာက္ဆံုးသမီးေလးကို မီးဖြားေနရင္းနဲ႕ပဲ ကြယ္လြန္ခဲ့တယ္။ မကြယ္လြန္ခင္မွာ သူ႔ရဲ႕ၾကင္ယာေတာ္ ဘုရင္ႀကီးကို သူ႔ရဲ႕ေနာက္ဆံုးဆႏၵတစ္ခုကုိ ေျပာျပမွာၾကားခဲ့တယ္။အဲဒါကေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ ရဲ႕ အခ်စ္ကို ေဖာ္ၾကဴးတဲ့ ျပယုတ္တစ္ခုကို အမွတ္တရ လုပ္ေပးဖို႔နဲ႔ ဘုရင္ႀကီးကို ေနာက္အိမ္ေထာင္ မျပဳေတာ့ဖို႔ မွာခဲ့တယ္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္ မွာ ေျဖမဆည္ႏုိင္တဲ့ ဘုရင္ကသူ႔မိဖုရားရဲ႕ ႐ုပ္ကလာပ္လဲေလ်ာင္းဖုိ႔ သိပ္ခမ္းနားတဲ့သခ်ႋဳင္းကို မာဘယ္(လ္) ေက်ာက္အျဖဴေရာင္ေတြနဲ႔ ၂၂ ႏွစ္ ၾကာေအာင္ တည္ေဆာက္ၿပီးမွ ႐ုပ္ကလာပ္ကို ေရႊ႕ေျပာင္းထည့္ထားခဲ့တာ။ အဲဒီမာဘယ္(လ္) ေတြက အာဂရာမွာ မထြက္ဘူး။ ဂ်ဳိက္ပူးကေန သစ္ကုလားအုပ္၊ ျမင္း၊ ဆင္နဲ႔ ေလွေတြသံုးၿပီး သယ္လာရတာ။ ေက်ာက္စိမ္းကိုေတာ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကေန သယ္ရတယ္။

ေထာင့္ေလးေထာင့္က ေမွ်ာ္စင္တုိင္ ၄ ခုက မိဖုရားေလးပါးကို ရည္ၫႊန္းပါသတဲ့။ ေလွခါးထစ္ႀကီးေတြဟာ မာဘယ္(လ္)တစ္တံုးခ်င္း စီဆင့္ထားၿပီး တိုက္ဆိုင္ စြာ ေဆာက္တဲ့ ႏွစ္ကာလနဲ႔အတူ ၂၂ ထစ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ကႏုတ္ပန္းထြင္းတဲ့ မာဘယ္(လ္)ဂူကို ကာရံထားတဲ့ ကႏုတ္ဆန္ကာကြက္ေတြဟာ (၄)ေပရွိ မာဘယ္(လ္) ခ်ပ္ အႀကီးတစ္ခ်ပ္ထဲမွာ ထြင္းတာမုိ႔ အံ့ၾသဘနန္းပါပဲ။ အလွဆင္ျမႇဳပ္ႏွံထားတဲ့ စံပယ္ပြင့္ပံုတစ္ပြင့္မွာ ေက်ာက္ ၁၅ စနဲ႔ အလွဆင္ထားၿပီး၊ ၾကာတစ္ပြင့္ဆုိ အေရာင္ေက်ာက္  ၆၄ စနဲ႔ အလွဆင္ထားတာကို ဓာတ္မီးနဲ႔ ထုိးၾကည့္ရင္ ကဲြကဲြျပားျပားေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီေခတ္တုန္းက ႐ူပီး ၃၂ မီလီယံသံုးခဲ့တာတဲ့။ အဲဒီလက္မႈ ပညာမ်ဳိးဆက္ေတာင္မွ ဒီေန႔အထိရွိေနတာ မ်ဳိးဆက္ ၁၇ ဆက္ရွိသြားၿပီ။ အဲဒီ မ်ဳိးဆက္ကေန မာဘယ္(လ္)ေက်ာက္နဲ႔ ထုလုပ္ ေရာင္းခ်တဲ့ ပစၥည္းမ်ားကိုလည္း ဝင္းအျပင္ဘက္မွာ ဝယ္ယူႏိုင္ပါတယ္။ တပ္(ခ်္)မဟာရဲ႕ အဓိကအေပါက္ဝ တည့္တည့္မွာ မိဖုရားဂူအတုကို ထားရွိၿပီး အဲဒီေဘးမွာမွ ဘုရင့္ဂူရွိတာ။ ဂူအစစ္(၂)ခု က ေအာက္ထပ္မွာပါ။ အခုေတာ့ အဲဒီေအာက္ထပ္ ဆီ လူေတြကို ေပးမဆင္းေတာ့ဘူး။ဘုရင္က သူကြယ္လြန္ရင္ျမႇဳပ္ဖုိ႔ ဒီတပ္(ခ်္) မဟာနဲ႔ပံုစံတူကို မာဘယ္(လ္) ေက်ာက္အနက္နဲ႔ ေဆာက္ဖုိ႔ ယမံုနာျမစ္ရဲ႕ တစ္ဖက္ကမ္းမွာ စီစဥ္ခ်ိန္မွာပဲ သူ႔ရဲ႕တတိယေျမာက္ သားေတာ္ကတားၿပီး အာဂရာနန္းေတာ္ခံတပ္မွာ အက်ယ္ခ်ဳပ္ နဲ႔ ထားလုိက္တယ္လို႔ဆိုတယ္။ အဲဒီနန္းက်ဘုရင္ ကြယ္လြန္ေတာ့ သူအျမတ္ႏိုးဆံုး မိဖုရားဂူရဲ႕ နံေဘးမွာပဲ ဂူသြင္းလုိက္ၾကတယ္။

တပ္(ခ်္)မဟာ တစ္ခုထဲကိုပဲ လည္မယ္ ဆုိရင္ေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း သံုးရာေက်ာ္က ဘုရင္ႀကီးတစ္ပါးရဲ႕ ျမတ္ႏုိးမႈ အခ်စ္ေတြဟာ သမုိင္း မွတ္တိုင္အျဖစ္ရွိေနတဲ့ ဝင္ေငြေကာင္းတဲ့ သမုိင္းဝင္ ပစၥည္းအျဖစ္ အထင္အရွားရွိေနဆဲပါ။ လက္ရွိ အိႏိၵယႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ ရွာဂ်ဟန္ဘုရင္ႀကီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျပဳခဲ့တာ ႐ူပီးမီလ်ံ ၃၂ ဆိုတာ အျပင္ ေနာက္ဆက္တြဲ သူ႔ရဲ႕ခံစားခ်က္ေတြကမွ တပ္(ခ်္)မဟာနဲ႔ အာဂရာနန္းေတာ္ကို ႐ုပ္လံုးပိုၾကြေစတာပါ။ နန္းက်ဘုရင္ႀကီးရဲ႕ ခံစားခ်က္ေတြမေျပာခင္ အာဂရာခံတပ္ အေၾကာင္းအရင္ ေျပာၾကစို႔.. အာဂရာနန္းေတာ္လို႔ ျဖစ္လာမယ့္ေနရာကို စတင္အုတ္ျမစ္ခ်သူကေတာ့ မူေဂါမင္းဆက္ကို စထူေထာင္တဲ့ ပထမဘုရင္ ‘ဘာဘာ’ျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယမင္းဆက္က ‘ဟိုမာယု’ ျဖစ္ပါတယ္။ တတိယမင္းဆက္ျဖစ္တဲ့ ‘အာကဗာ’ ဘုရင္လက္ထက္ ၁၅၆၉ ခုႏွစ္မွာမွ ဒီနန္းေတာ္ကို တိုးခ်ဲ႕ေဆာက္ ခဲ့တာပါ။ စတုတၴေျမာက္ ဘုရင္ ‘ဂ်ဟန္းဂီး’ကေတာ့ တရားမွ်တမႈရွိျခင္းနဲ႔ အရက္ ေသစာေသာက္စားတဲ့ ေနရာမွာ နာမည္ႀကီးပါတယ္။ပၪၥမေျမာက္ဘုရင္ ‘ရွာဂ်ဟန္’က တပ္(ခ်္) မဟာေၾကာင့္ ထင္ရွားတယ္။ သူ႔လက္ထက္မွာ မူေဂါအင္ပါယာရဲ႕ ပိသုကာအတတ္ပညာဟာ အျမင့္မားဆံုးကို ေရာက္ရွိလို႔ လာခဲ့ပါတယ္။ရွာဂ်ဟန္ရဲ႕သား ဆ႒မေျမာက္ဘုရင္ ‘ေအာ္ရန္ေဂ်’ကေတာ့ မိုက္႐ိုင္းဆိုးသြမ္း၊ တရားမမွ်တတဲ့ေနရာမွာ နာမည္ႀကီးပါပဲ။ ေအာ္ရန္ေဂ်းဟာ ဟိႏၵဴဘရားေက်ာင္းေတြ ဖ်က္ဆီးခဲ့သူ၊ မြတ္ဆလင္ မဟုတ္သူမ်ားကို အစၥလာမ္ဘသာဝင္အျဖစ္ သြတ္သြင္းခဲ့သူ ျဖစ္တာေၾကာင့္ အင္ပါယာႀကီးဟာ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ တိုးခ်ဲ႕လာႏိုင္ေပမယ့္ ဘာသာေရး မူဝါဒေတြကပဲ ဒီအင္ပါယာကို အႏၲရာယ္ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မူေဂါအင္ပါယာဟာ ေနာက္မင္းဆက္ေတြမွာ တျဖည္းျဖည္း ေမွးမွိန္သြားတာမို႔ ေအာ္ရန္ေဂ်းဟာ ေနာက္ဆံုးနာမည္ႀကီး ဘုရင္တစ္ပါး လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။

ေအာ္ရန္ေဂ်းရဲ႕ေနာက္ထပ္တက္တဲ့ မင္းဆက္ (၁၄) ဆက္ေျမာက္ ‘ရွား’ဘုရင္ဟာ မူေဂါမင္းဆက္ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး မင္းဆက္ပဲျဖစ္တယ္။ ‘ရွား’ဘုရင္ဟာ ျမန္မာျပည္ကို ျပည္ႏွင္ခံရၿပီး ရန္ကုန္မွာပဲ ကြယ္လြန္သြားသူပါ။ ဇဖားရွားလမ္းဆိုၿပီး ကန္ေတာ္ေလးမွာေတာင္ ရွိပါေသးတယ္။ ‘ရွား’ဘုရင္က အဂၤလိပ္အစိုးရဆီမွာ သူအိႏၵိယမွာပဲ ေခါင္းခ်ခ်င္တဲ့အေၾကာင္း သူ႔ကို ၆ ေပ၊ ၃ ေပ ေျမအက်ယ္ေလးပဲ ခြင့္ျပဳေပးဖို႔ အသနားခံခဲ့တာေတာင္ အဂၤလိပ္အစိုးရက မလိုက္ေလ်ာခဲ့ပါဘူး။ ျမန္မာဘုရင္ သီေပါမင္းကို လည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္း ရတနာဂီရိမွာ ျမဳပ္ႏွံေစတာကို စာဖတ္ပရိသတ္တို႔  အမွတ္ရဦးမွာပါ။ အာဂရာနန္းေတာ္ဟာ ခံတပ္တို႔ရဲ႕ ထံုးစံအတိုင္း အျပင္မွာ က်ဳံးလို ေရေျမာင္း ပတ္ပတ္လည္ရွိတယ္။ ဟိုးတုန္းက မိေက်ာင္းေတြပါ ေမြးထားခဲ့တယ္တဲ့။ ပထမနံရံက ေပ ၄ဝ ရွိၿပီး လံုၿခံဳေရးအတြက္ ဒုတိယနံရံက ေပ ၇ဝ အျမင့္နဲ႔ ကာထား ပါတယ္။ ဂိတ္တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဒရမ္တီးၿပီး သတင္းပို႔တဲ့စနစ္ကို သံုးထားတယ္။ ေတာ္ဝင္ဂိတ္ကေန တက္လာတဲ့ ကုန္းေမာ့ေမာ့မွာ ဆင္ေတြမေခ်ာ္ေအာင္ ဂရစ္လိုင္းေတြခံ ထားၿပီး တက္လာတဲ့သူကို မိန္းမပ်ဳိေလးေတြက ေလသာေဆာင္ကေန ပန္းေတြႀကဲၿပီး ႀကိဳၾကတယ္။ အဲ..ရန္သူတက္လာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကုန္းျမင့္ကေန ေက်ာက္တံုးေတြ လွိမ့္ခ်မယ္၊ ဆီပူေတြေလာင္းခ်ဖို႔ ေဘးနံရံေတြမွာဆီ သြားလမ္းေၾကာင္းေတြက အရံသင့္ရွိၿပီး သားပဲ။ အဲသလို အဖက္ဖက္ကေန စဥ္းစားၿပီးလုပ္ခဲ့တာ။ဒီနန္းေတာ္ ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ဘုရင္မွာရွိတဲ့ မိဖုရားသံုးပါးကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာကမတူတာမို႔ ဘာသာႀကီးသံုးဘာသာကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ သေကၤတသံုးမ်ဳိးနဲ႔ ေနရာတိုင္းမွာ ထြင္းထု အသိအမွတ္ျပဳ ေပးထားတာကိုလည္း ေတြ႕ရမွာပါ။ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ မြတ္ဆလင္ဘာသာနဲ႔ ခရစ္ယန္ဘာသာ သံုးမ်ဳိးရဲ႕သေကၤတေတြေပါ့။

မြတ္ဆလင္ဘာသာထံုးစံအတိုင္း တစ္ေန႔ငါးခါ ဘုရားရွိခိုးဖို႔ ေနရာေတြနဲ႔တြဲၿပီး ေရပန္းေတြပါ အလွဆင္ထားပါတယ္။ ဘုရားမရွိခိုးခင္ လက္ေဆးရတာ လြယ္ေအာင္လို႔ ျဖစ္မယ္ထင္တယ္။ အဲဒီေခတ္က ေလေအးေပးစက္မရွိေပမယ့္ ပူတဲ့ရာသီမွာ ေနလို႔ေကာင္းေအာင္ အေဆာက္အဦးကို ႀကိဳတင္စီမံထားပါတယ္။ ေႏြရာသီခ်ိန္ စံမယ့္ အခန္းေတြမွာ နံရံႏွစ္ထပ္ လုပ္ထားၿပီး နံရံၾကားမွာ ေရလမ္းေၾကာင္းစီးဆင္းဖို႔ လမ္းေၾကာင္းေတြ လုပ္ထားတယ္။ အေဆာက္အဦေပၚက ေရေလွာင္ကန္မွာ ေရျဖည့္တဲ့ အလုပ္သမား ၂ဝဝ က သားေရျပားႀကိဳးေတြနဲ႔ ေရပံုးေတြလြယ္ၿပီး ေရျဖည့္ရတယ္။ အဲဒီေရေလွာင္ကန္ကေန လႊတ္လိုက္တဲ့ေရက နံရံထဲက ေရလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း စီးဆင္းေနေတာ့ အခန္းက ေအးေနတာေပါ့။ ေလဝင္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းေတြ ထြင္ထားတာလဲ အဲဒီေခတ္က ပိသုကာေတြရဲ႕ဥာဏ္ရည္ ျမင့္မားတာကို အကဲခတ္ႏိုင္ပါတယ္။ တယ္လီဖုန္း မရွိေပမယ့္လည္း အခန္းေထာင့္ေတြမွာ အေပါက္ေသးေလးေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာအခန္းေတြဆီ ေဖာက္ထားလို႔ ေျပာခ်င္ရင္ အဲဒီအေပါက္မွာ လက္နဲ႔အုပ္ကာ တိုးတိုးေလးေျပာ႐ံုနဲ႔ တျခားအခန္းဆီ အသံေရာက္တဲ့စနစ္မ်ဳိး သံုးထားတယ္။ အီရန္က အင္ဂ်င္နီယာေတြရဲ႕ လက္ရာေပါ့ေလ။ ဒီနန္းေတာ္ကို ေဆာက္ခဲ့တဲ့အာကဗာ ဘုရင္အလႅာရွင္ျမတ္ရဲ႕ အမိန္႔ေတာ္ကို ခံယူၿပီးသြားတဲ့ေနာက္ ၁၆ဝ၅ ခုႏွစ္မွာတက္လာတဲ့ ဂ်ဟန္းဂီးက လာဟိုးနဲ႔ ကက္(ရွ္)မီးယား မွာ နန္းစံတာမ်ားၿပီး အာဂရာကိုေတာ့ မွန္မွန္လာလည္ေလ့ရွိပါတယ္။

ဘုရင္ဘယ္မွာပဲစံေနပါေစ အာဂရာၿမိဳ႕ကေတာ့ မူေဂါအင္ပါယာရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးအျဖစ္ ရွိလ်က္ပါပဲ။ စတုတၴေျမာက္ ရွာဂ်ဟန္ဘုရင္က ၁၆၂၈ ခုႏွစ္တြင္ အာဂရာမွာပဲ နန္းတက္ခဲ့ပါတယ္။ ႀကီးက်ယ္တဲ့ အေဆာက္အဦးေတြ၊ ဗလီေတြေဆာက္တာ ဝါသနာပါတဲ့ ‘ရွာဂ်ဟန္’ ဟာ ၁၆၅၈ ခုႏွစ္၊ ဆာမိုဂါ(ရ္)စစ္ပြဲအၿပီးမွာ သူ႔ရဲ႕သားေတာ္ ေအာ္ရန္ေဂ်ကို လက္နက္ခ် အညံခံလိုက္ရပါတယ္။ အညံ့မခံလို႔မျဖစ္ေတာ့ေအာင္ သံုးစရာေရေတြ ျဖတ္ခ်ထားခံရတာကိုး။ နဂိုကတည္းက မိသားစုအေရးအခင္းနဲ႔ ႐ႈပ္ေထြးေနခဲ့တာလည္း အေၾကာင္းအရင္းတစ္ခုေပါ႔ေလ။ ဖခင္ႀကီးမမာစဥ္မွာ ညီအစ္ကိုခ်င္း နန္းလုၾကတာေပါ႔။ ေအာ္ရန္ေဂ်းဟာ ငယ္စဥ္တုန္းက  သူ႔အဘိုးနဲ႔ ႀကီးျပင္း လာတာပါ။ သူ႔အဘိုးဂ်ဟန္းဂီး ဘုရင္ကြယ္လြန္ၿပီးမွသူ႔မိဘေတြဆီမွာ လာေနတာဆိုေတာ့ မိဘအေပၚလည္း သံေယာဇဥ္ သိပ္မႀကီးဘူးနဲ႔တူပါရဲ႕။ ‘ေအာ္ရန္ေဂ်’က သူ႔ရဲ႕ခမည္းေတာ္ကို အက်ယ္ခ်ဳပ္နဲ႔ နန္းခ်လုိက္လို႔ ရွာဂ်ဟန္ဘုရင္ႀကီးက သူ႔ကိုယ္တိုင္အတြက္ မာဘယ္(လ္)ေက်ာက္ အနက္ေရာင္နဲ႔ သခ်ဳႋင္းေဆာက္ မယ့္ အစီအစဥ္ ဟာလည္းပ်က္ၿပီေပါ့။ ရွာဂ်ဟန္ကို အက်ယ္ခ်ဳပ္ထားတဲ့ေနရာက နန္းေတာ္ကေန တပ္(ခ်္)မဟာကို လွမ္းၾကည့္ရင္ အေကာင္းဆံုးျမင္ရတဲ့ ေလသာေဆာင္ ရွိတ့ဲ အခန္းပါပဲ။ အခန္း ရဲ႕ေဘးမွာ ေရပန္းတြဲရက္ရွိတဲ့ ဗလီဝတ္ျပဳဖို႔ ေနရာ ပါရွိတယ္။ ရွာဂ်ဟန္အက်ယ္ခ်ဳပ္က်တဲ့ ေနရာကၾကည့္ရင္ အေရွ႕ဘက္မွာ ယမံုနာျမစ္ကို ေက်ာ္ လိုက္တာနဲ႔ သူအျမတ္ႏုိးဆံုးမိဖုရားရဲ႕သခ်ဳႋင္း၊ အေနာက္ေတာင္ဘက္မွာက ပါလီမန္အဖြဲ႕နဲ႔ ေတြ႕ဆံုညိႇႏိႈင္းတဲ့ေနရာ။ အဲဒီေနရာမွာဘုရင္က မာဘယ္(လ္)ေက်ာက္ အနက္ေရာင္နဲ႔ထုထားတဲ့ သလြန္ေပၚမွာထိုင္ၿပီး တရားစီရင္မႈကိုျပဳခ်ိန္မွာ ပါလီမန္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္မွာရွိတဲ့ မာဘယ္(လ္)အျဖဴေရာင္သလြန္မွာ ခစား ရတာေပါ့။

နန္းက်ဘုရင္ဟာ သူတရားစီရင္ဖူးခဲ့တဲ့ မဟူရာသလြန္ကို ေန႔တိုင္းလွမ္းျမင္ေနရတာ ဘယ္လိုခံစားေနရမလဲ။ ဘဝရဲ႕အလွည့္အေျပာင္း ေတြေပၚ သံေဝဂနဲ႔အတူ ေလာကဓံကို ေက်နပ္စြာ နားလည္ေပးလိုက္ ႏိုင္လားဆိုတာလဲ သိခ်င္ပါရဲ႕။ နန္းက်ဘုရင္၊ ဘုန္းႀကီးလူထြက္၊ ပင္စင္စား ဤသံုးပါး စပ္ကူးမတ္ကူး မလြယ္ဘူးဆိုတဲ့ ဆို႐ိုးစကားလို ရွာဂ်ဟန္တစ္ေယာက္ ဘယ္ေလာက္ဒုကၡေရာက္ခဲ့မလဲ။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ သူ႔မိဖုရားရဲ႕သခ်ဳႋင္းကို ၾကည့္လိုက္၊ ငိုလုိက္လုပ္လြန္းလို႔ နန္းက်ၿပီး တစ္ႏွစ္ အၾကာမွာ ရွာဂ်ဟန္ဘုရင္ႀကီး မ်က္စိအေဝးမႈန္ ပါေလေရာ။ သူ႔ချမာမယ္ မိဖုရားႀကီးရွိရာ မျမင္ရမေနႏိုင္လို႔ အလင္းျပန္တဲ့သလင္း ၾကည္ျပားေပၚမွာ ထင္လာတဲ့ ဟိုး အေဝးက တပ္(ခ်္)မဟာရဲ႕ ပံုရိပ္ကို ေလသာေဆာင္မွာ သလင္းေထာင္ၿပီး အနီးကပ္ၾကည့္ရရွာတယ္။ယမံုနာရဲ႕ တစ္ဖက္ကမ္းမွာရွိတဲ့ မိဖုရားႀကီးကို သူတို႔ရဲ႕ရင္ေသြး ‘ေအာ္ရန္ေဂ်’ ဘုရင္အေၾကာင္း တိတ္တဆိတ္ေျပာျပေနမွာလား။ ႐ႈပ္ေထြးေပြလီလွတဲ့ နန္းတြင္းဇာတ္႐ႈပ္ ထဲမွာ သူတို႔သမီးေလး မီးေလာင္လုပ္ႀကံခံလိုက္ရတဲ့ အေျဖကို ရွာေနမွာလား။ သားေတြ မညီညြတ္တာဟာ မိဖုရားႀကီး ဆံုးမခြင့္မရွိေအာင္ အသက္တိုခဲ့ရလို႔လားဆိုတဲ့ အေတြးအေမးေတြနဲ႔ စိတ္ကူးထဲမွာ မိဖုရားႀကိးကို ဆံုေတြ႕ ေမးေနမွာလားလို႔ သိခ်င္ေနမိတယ္။

နန္းက်ၿပီး ရွစ္ႏွစ္အၾကားမွာေတာ့ ရွာဂ်ာဟန္လည္းကြယ္လြန္သြားပါေရာ။အဲဒီအခါက်မွ ဦးေဆြးဆံေျမ႕ ႏွစ္ကိုယ္တူစံလို႔ ျပန္နီးၾကတယ္လို႔ ဆိုရမယ္။ သူတို႔ၾကင္ယာ ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ဂူေတြကို တပ္(ခ်္)မဟာထဲမွာပဲ ေတာင္ေျမာက္ကပ္လ်က္ စီထားလိုက္တာကိုး။ ခံစားခ်က္မ်ဳိးစံုနဲ႔ နန္းက်ဘုရင္တစ္ပါးစံခဲ့တဲ့ ဒီေလသာေဆာင္ကေန တပ္(ခ်္)မဟာကို လွမ္းၾကည့္တဲ့အခါမွာေတာ့ အခ်စ္ေၾကာင့္ ေၾကကြဲျခင္း၊ ဆို႔နင့္ရျခင္းေတြသာ ယမံုနာျမစ္ျပင္ေပၚမွာ ထင္ဟပ္ေနသလိုပါပဲ။ ေအာ္ရန္ေဂ်းလည္း အသက္ရလာတဲ့အခါ အရာရာမွာ အထီးက်န္ၿပီး စိတ္က်လာတဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ သူ႔ေနာက္ဆံုးေန႔ရက္မ်ားမွာ သူ႔ရဲ႕ပံုတူေတြက ေခါင္းငိုက္စိုက္ေတြ ျဖစ္ေနတာကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္  ေနာင္တေတြနဲ႔ အစိုးမရမႈေတြကို နားလည္သြားလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ရတယ္။ သူဟာ အသက္ (၉ဝ)မွာမွ ကြယ္လြန္ခဲ့တာေလ။ ဒီေန႔ေခတ္လို အခ်ိန္ အခါမ်ဳိးမွာ တပ္(ခ်္) မဟာကေနရတဲ့ဝင္ေငြေတြနဲ႔ တိုင္းျပည္ဂုဏ္တင့္ ေနတာကို ေအာ္ရန္ေဂ်းဘုရင္ရဲ႕ဝိညာဥ္က ျမင္ႏိုင္စြမ္းရွိခဲ့ရင္ ေနာင္တရေနမလား။ ဟိုတုန္းက အမွားလို႔ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ သူ႔အေဖရဲ႕ ျဖဳန္းတီးျခင္းေတြဟာ အခုေတာ့ ဂုဏ္ယူစရာ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြပါလား။ ဒီတိုင္းျပည္ကို လုပ္ေကြၽးေနတဲ့အခ်စ္မ်ား ဇာတ္လမ္းမွာ ေအာ္ရန္ေဂ်းကသာ ဗီလိန္မျဖစ္ခဲ့ရင္လည္း တပ္(ခ်္)မဟာရဲ႕ရာဇဝင္ဟာ ဒီေလာက္ နင့္နင့္နဲနဲခံစားရမွာ မဟုတ္တာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း ခုခ်ိန္မွာ မာဘယ္(လ္)ေက်ာက္အျဖဴနဲ႔ ေဆာက္ထားတဲ့ မိဖုရားသခ်ဳႋင္းနဲ႔ မာဘယ္(လ္)ေက်ာက္အနက္နဲ႔ ေဆာက္ထားတဲ့ ဘုရင္သခ်ဳႋင္းတို႔အလယ္မွာ ယမံုနာျမစ္ႀကီးဟာ ကိႏၷရာေခ်ာင္းျခားေနမွာလား။

အခ်စ္နဲ႔တည္ေဆာက္တဲ့ ဒီကမၻာမွာ ရွာဂ်ဟန္ဘုရင္ရဲ႕ အခ်စ္ႀကီးမႈဟာ ဟိုတစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ႐ူးသြပ္မႈတစ္ခုလို႔ ကြယ္ရာကေန ႐ႈံ႕ခ်ၾကမွာပါပဲ။ မြမ္တပ္(ခ်္) မိဖုရား အေပၚမွာ စြဲလန္းတမ္းတခဲ့တဲ့ ႀကီးျမတ္တဲ့အခ်စ္မ်ဳိးဟာ ဂႏၱဝင္ေျမာက္တဲ့အခ်စ္လုိ႔ဆိုရင္ မမွားပါဘူး။ တစ္ဘဝလံုး ေဖာ္ညႊန္းခဲ့တဲ့ အခ်စ္ဟာ သူ႔တိုင္းျပည္ကိုလည္း အက်ဳိးျပဳေစခဲ့တဲ့အျပင္ ကမၻာေပၚက လူတိုင္းကိုလည္း အခ်စ္ရဲ႕ႀကီးမားတဲ့ တန္ဖိုး၊ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ သမိုင္းတစ္ခုကို ရင္တြင္းကိုယ္စီမွာ ခံစားရေစတဲ့ ကဗ်ာဆန္ဆန္ အခ်စ္ဇာတ္လမ္းေလးေပါ႔။
ေငြေသာ္တာ

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>